söndag 11 december 2011

Julbord efter julbord efter...!

I december månad är det alltid en massa som händer. Du ska hinna köpa alla julklappar (för som vanligt har att du inte börjat i tid), hinna med alla mysiga glöggkvällar (som du själv planerat och som du - förhoppningsvis - blivit bjuden på) och sist men inte minst, äta en hel massa julbord. Under min år i restaurangkök har jag varit med och fixat X antal julbord och är alltså - så klart - ganska kräsen när jag äter julbord.
Godast på julbordet är det kallskurna: julskinkan, saltrullen, korvarna etc. Min nya favorit är  rökt hjort. Det är himmelskt gott! Men Janssons frestelse är alltid godast hemma. Fast det gäller väl egentligen hela julbordet. Roligast är om alla kan bidra med olika rätter och "måsten" till julbordet, så att man får prova nya saker och andras favoriter. Min kära moster är till exempel jättebra på att lägga in olika sillar. Och så gör hon en skaldjurspaté som min pappa älskar.

Men det klart att det är mysigt att slippa fixa oxå. Att få sätta sig vid "dukat bord". Jag har haft tur och har redan ätit två julbord - med varierande kvalitet för mig som är allergiker. Vid det första julbordet fanns det ett "specialkostbord" där alla som hade särskilda behov eller önskemål fick ta för sig. Det andra julbordet hade inte fixat något alls - trots att de tre veckor innan fick veta att jag var mjölkallergisk. Sånt gör mig rätt irriterad, speciellt när jag flera gånger förklarat att jag är allergisk mot mjölk och inte bara laktosen. Och visst, till slut fick även jag mat, men inte utan att jag om och om igen fick fråga och förklara (och att ta något från desserbordet var bara att glömma).

 Jag förvånas över hur okunniga människor i restaurangbranschen är om allergier i dessa tider när var och varannan människa har någon slags allergi. Eller vill ha en viss typ av kost av andra, självvalda orsaker. Säger man bara till i god tid ska det inte vara något problem när man som gäst väl anländer. Kort sagt, när kommer det en restaurang som tycker att allergiker och andra specialkost:are är minst lika viktiga som alla andra gäster? / Fröken Linda

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar