torsdag 9 juni 2011

Fransk fiskgratäng

av Moster

En återkommande fiskrätt i vårt hem är gratäng på franskt vis. Länge köpte jag färdig mix i påse, tillsatte smör och vatten och bredde blandningen över fisken innan den skjutsades in i ugnen. Onödigt! Numera gör jag min egen gratängblandning med ströbröd och kryddor. Precis lika gott!

Ps. Vill Du även göra Ditt eget ströbröd så spana i Söta saker.


Till ca 400 g vit fisk använder jag:

ca 1 dl ströbröd
2 tsk italiensk salladskrydda eller örtsalt
1 msk finklippt färsk dill eller ca 2 tsk torkad i burk
ca 1 msk senap
(ca 1 msk riven parmesan - kan uteslutas)
ca 50 g smör (mjölkfritt funkar fint)
ca ½ dl vatten.

Blanda allt utom smör och vatten. Smält smöret i en kastrull och rör ner blandningen. Tillsätt vatten. Bred bladningen över fisken och gratinera i ugn i ca 30-35 minuter. Servera med kokt potatis och smörfräst spenat kryddad med lite riven muskot.

11 kommentarer:

  1. Tack för ett fräscht, enkelt och väldigt gott recept på en riktig fransk klassiker! ...fast det här är ju mycket godare än färdigköpt mix ;)

    SvaraRadera
  2. Om man utesluter parmesan kan man lägga till en halv tsk salt för att få lite mer smak, sedan efter att ha prövat kan man köra valfri blandning mellan dill och gräslök (vi hade slut dill hemma :)

    SvaraRadera
  3. Jag undrar vilken temperatur du har på ugnen?

    SvaraRadera
  4. Samma temperatur som om man kör köpt fiskgratängmix och lägger på ett fiskblock? I så fall 200 grader i 60 min om fiskblocket är fruset och halva tiden om fisken är tinad tror jag det var :-)

    SvaraRadera
  5. Varmt tack för receptet!

    SvaraRadera
  6. 1 dl ströbröd??
    Ja vill man ha betong så..annars räcker hälften

    SvaraRadera
  7. Min favorit jättegod!!

    SvaraRadera