måndag 13 juni 2011

Mjölkfri potatisgratäng

-Av Fröken Linda

Jag fortsätter att berätta om min kunskap om allergikost. Efter som jag har varit mjölkallergiker hela livet så får jag ju alltid prova mig fram till det rätta. Härom dagen köpte min sambo en ny grill, en liten söt sådan. Han älskar potatis och speciellt potatisgratäng och  det var en självklarhet att det skulle bli det till köttet.

Vi lagar alltid mat utan mjölk efter som att det blir jobbigt att laga två olika maträtter hela tiden. Därför vill jag ju att allt ska smaka så lika som möjligt för hans skull, och han har inte klagat än!

Ps. Jag har svårt att skriva mått i mina recept eftersom jag alltid kör på känsla, men ska försöka få det så rätt som möjligt för er skull.



Mjölkfri potatisgratäng.

10-12 st medelstora potatisar
2 st gula lökar
5 dl oatly imat
2 vitlöksklyftor
salt  peppar
Lite mjölkfritt smör till formen

Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och skiva potatisen i tunna skivor.
Skala och skiva löken i tunna skivor, hacka vitlöken.
Smörj en ugnsfast form med mjölkfritt smör.
Varva potatis lök, vitlök salt och peppar så att det blir olika lager.
Häll sedan på vätskan och ställ in gratängen i ugnen.
Låt den stå i ugnen i ca 40 min tills potatisen är mjuk.

1 kommentar:

  1. Köper aldrig några produkter från Oatly. Det är ett antisemitiskt företag.

    SvaraRadera