söndag 18 december 2011

Cheesecake med choklad

Äntligen börjar julkänsla infinna sig! När svägerskan och jag, efter en julkryddad café latte, gick för att se  Charles Dickens "A Christmas Carol" med The English Theatre Company på Maxim föll passande nog stora snöflingor. Dessutom har vi umgåtss med en massa trevliga människor hela helgen, dottern fick sin första julklapp (av mormor på lunchbesök) och jag har - för mig ovanligt sent - druckit min första. Till glöggen - eller som efterrätt till den middag som följde på dagens glöggbegivenhet - gjorde jag en chokladcheesecake med smak av både vit och mörk/vanlig choklad.

/Moster



Till ca 10-12 bitar

1 pkt Maryland Cookies
100 g smör
½ dl grädde
70 g vit finhackad choklad
½ dl strösocker
400 g philadelphiaost
½ dl kesella
1 msk vaniljsocker
3 ägg

Smält smöret, mixa kakorna. Blanda smulorna och klä en form. Grädda i 175 grader i ca 7 minuter. Låt svalna.
Koka upp grädden och häll över den finhackade chokladen. Låt stå en stund och rör sedan om.
Blanda socker, ost, kesella och vaniljsocker. Tillsätt ett ägg i taget. Rör ned chokladgrädden.
Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 170 grader i ca 25 minuter. Låt stå kallt till serveringen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar