tisdag 29 november 2011

Persiljekyckling

Jag älskar matupplevelser som tar dig tillbaka till gamla minnen, dofter och känslor. När jag var liten åt vi väldigt mycket helstekt kyckling och kyklingklubbor men vi åt nästan aldrig kycklingfilè. Nu för tiden äter man nästan bara kycklingfilé, hur hamnade man där? Varför inte ta vara på en hel kyckling, göra sin egen buljng eller använda skyn som sås?

Tycker man att det är för mycket jobb? Ja det har nog jag gjort tills i dag.
Denna enkla kycklingrätt blev helt underbar och tog mig tillbaka på en riktig resa i tiden.
Farfar var idolen och varje jul fick man farfars underbara kalkon med citronsås. Det ändras ju mycket under tiden man växer upp, men ljuvliga minnen och smaker försvinner aldrig.

/Fröken Linda

Ps. Jag använde mig av en stekpåse när jag stekte kycklingen i ugnen - ett väldigt bra tips om man vill ha mycket smak och slippa göra rent hela ugnen.



Persiljekyckling
4 pers

4 kycklingklubbor
1 knippe persilja
1 citron
3 vitlöksklyftor
1 knippe timjan
1 dl kycklingfond
salt och peppar

Sky/sås

4 dl sky
ev 1msk kycklingfond
2 dl matlagningsgrädde eller Oatly

Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka persiljan och timjan och lägg i en skål.
Pressa i vitlöken och citronen.
Häll i olivoljan och kycklingfonden.
Ha i salt och peppar, blanda sedan runt allt och pensla på marinaden på klubborna.
In med klubborna i ugnen i ca 60 min.

Häll av skyn i en kastrull och låt koka i ca 5 min.
Ha sedan i matlagningsgrädden och smaka av.
 Om såsen smakar tillräckligt mycket behövs inte kycklingfonden,
 men är den lite klen, ha i fonden och smaka av igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar