torsdag 17 november 2011

Kålpudding (eller Mormors specialare)

Kåldolmar var något av det bästa jag visste som barn. Särskilt mormors. Men med åren tyckte hon det var lite väl pyssligt och valde "latmansvarianten" kålpudding. Lika gott det. Faktiskt så gott att vi kallade rätten för "mormors specialare". Det är fortfarande en av mina "favvishusmannar". Men trots att jag som vuxen följer mormors anvisningar till punkt och pricka, smakar det aldrig riktigt lika bra. Märkligt, eller hur?

/Moster

Ps. Jag (och mormor oxå) använder mer kål än de flesta. Jag tar nog också i lite mer ris än vad som är vanligt, men på så sätt kan jag skippa den kokta potatisen med gott samvete - om jag nu skulle känna för det.


4-6 personer

ca 2-2½ liter tärnad vitkål
ca 3 msk ljus sirap
ca ½ msk ättika
salt och vitpeppar
ca 500 g blandfärs
ca 2½-3 dl kokt, kallt ris 
2 dl mjölk
1 ägg
(ev. 1 finhackad gul lök)

Fräs den tärnade kålen i omgångar i smör och olja i en stekpanna. Blanda med sirap, ättika, salt och peppar.
Blanda färsen med ris, mjölk och ägg (och lök). Salta och peppra.
Lägg hälften av kålen i botten på en ugnsfast form. Klicka ut färsen ovanpå och bred sedan resten av kålen över färsen.
Grädda i mitten av ugnen i ca 45-50 minuter. Servera med kokt potatis och lingonsylt.

3 kommentarer:

  1. Kåldolmar är också min favorit men håller med din mormor att det är lite trixigt att göra. ska bli kul att prova detta recept:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas puddingen faller/föll Dig i smaken! /Moster

      Radera
  2. Jag blandar förvälld kål med färs och kryddor och häller allt i en ugnform. Blir bara sååå gott!

    SvaraRadera