lördag 19 november 2011

Fredagsmys med tjejerna

Jag har förmånen att få kalla ett gäng fantastiska tjejer för mina bästa. Sju gamla klasskompisar från gymnasiet, varav några hängt med sedan låg- och högstadiet. Och jag är stolt över över att vi faktiskt lyckas träffas ofta, i någon konstellation, nästan alltid över en bit mat. Och med mycket skratt, så klart. Häromsistens blev det fredagsmys med gemensam matlagning där hummersoppa, risotto med lammfilé och rabarberpaj med vaniljglass stod på menyn. Och vem har sagt att det måste vara dyr hummer och hemkokt fond i soppan....?

/Moster  

 Ps. I min variant ingår ett par matskedar konjak istället för det vita vinet. Då låter jag konjaken  puttra med löken någon minut så att alkoholen försvinner. Det händer oxå att jag hoppar över löken helt och tar en tsk fänkålsfrån istället. Men det är en smaksak. Liksom om Du föredrar räkor eller kräftstjärtar. 




Som förrätt till 4
1/2 hackad gul lök
1 burk Campell´s hummersoppa
3 dl grädde
1 dl vitt vin
2 dl vatten
3 msk hummerfond
Kräftstjärtar eller räkor
hackad dill

Fräs löken i lite smör. Rör i allt utom skaldjuren och dillen. Låt sjuda ca 10 min. Lägg skaldjuren och låt dem bli varma. Servera med dill och krutonger eller rostat bröd. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar