torsdag 3 november 2011

Äppelkaka rätt och slätt

Jag älskar äppelkaka!Det har jag gjort ända sen jag var liten. Det bästa jag vet är att komma hem till gammelmormor och äta hennes äppelkaka: den är så sjukt god!

Detta är inte hennes recept utan ett recept jag brukar använda mig av. Men den här äppelkakan är också jättegod.

/Fröken Linda


Äppelkaka

125 g margarin
1½ dl socker
2 ägg
2½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 msk vatten
1 tsk kanel
Garnering:
4 äpplen
2 msk socker
1 tsk kanel

Sätt ugnen på 175 grader och smörj och bröda en rund form med löstagbar kant.
Smält margarinet och låt det svalna.
Skala och kärna ur äpplena, klyfta dom i lagom smala klyftor och blanda det tillsammans med 2 tsk socker och 1 tsk kanel.
Vispa margarinet och sockret pösigt, tillsätt sedan ett ägg i taget.
Tillsätt sedan mjölet, kanelen och sist vattnet.
Häll smeten i formen och tryck ner äpplena i smeten till ett fint mönster.
Grädda kakan i mitten av ugnen i 30 - 40 min.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar