onsdag 3 augusti 2011

Körsbärsmarmelad

Av Fröken Linda

För ett tag sen plockade min samob en massa körsbär hemma hos sina föräldrar. Jag funderade länge på vad tusan jag skulle hitta på med dom och det blev en marmelad. Marmeladen fick en väldigt anorlunda smak. Den blev stark fast ändå söt. Jag gillar den mycket och mina föräldrar gav bort en burk till sina kompisar som nu har marmeladen på allt sägs de.


Receptet är megaenkelt: jag köpte ett paket syltsocker och använde receptet som stod bak på paketet.

Körsbärsmarmelad:

ca 2 stora sylt burkar
Koktid: 10 min

1 kg körsbär
1 kg syltsocker

Sätt ugnen på 100 grader och diska burkarna noga.
Lägg sedan in burkarna i ugnen medan sylten kokar.
Rensa bären och kärna ur dom. Blanda sedan bären och syltsockret i en kastrull.
Värm under omrörning, låt koka kraftigt i 10 min.
Skumma av marmeladen, häll sedan upp marmeladen på de rena varma burkarna.
Fyll burkarna och skruva på locket direkt.


4 kommentarer:

  1. Verkar vara ett bra sätt att ta tillvara körsbär. Jag har också klurat på vad göra med våra bär som även fåglarna gillar. Har varit inne på att göra egen körsbärslikör men det kanske blir marmelad i stället...

    Hur varm ska ugnen vara för att värma burkarna?

    SvaraRadera
  2. Ja ett väldigt bra sätt! men det där med körsbärslikör låter intressant med.
    Jag har ugnen på 100 grader, man kan även koka burkarna/ Fröken Linda

    SvaraRadera
  3. Körsbärslikör är enkelt och gott att göra. Kan rekommderas.

    SvaraRadera
  4. Ah, likörtillverkningen alltså... Bra recept, någon...?

    SvaraRadera