lördag 27 augusti 2011

Äppelmos med vanilj

Vid senaste besöket hos svägerskan fick jag med mig en påse fallna äpplen av en rätt mjölig sort. Eftersom de inte kändes rätt för kaka eller paj fick de bli gôtt mos att servera till frukostgröten.

/Moster

Ps. Den här - för mig okända - äppelsorten hade ganska stort kärnhus, dvs. det var förhållandevis lite fruktkött på varje äpple, så jag använde ca 1,5 kg äpplen. Andra gången använde jag syrligare äpplen, pressade över lite citronsaft och blandade i en msk calvados: - ett mindre sött med mer vuxensmak som passade perfekt till efterrätt och ändå inte för skarpt för frukostgröten. Och Du, om Du väljer att frysa moset kan Du hoppa över konserveringsmedlet.





till ca 7 dl mos

ca 1 kg äpplen
(ev. pressad saft av ½ liten citron)
2 dl vatten
½ vaniljstång
ca 1 dl socker
(ev. 1 knapp msk calvados)
1 tsk atamon (flytande konserveringsmedel)

Skala och skär äpplena i bitar. Lägg dem i vattnet och låt sjuda i ca 30 minuter. Tillsätt sockret lite i taget och rör försiktigt tills det löst sig. Dra kastrullen av värmen och rör i atamon. Häll upp på varma rena burkar eller frys när moset kallnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar