onsdag 9 maj 2012

Spenatpannkakor med honungsrörda lingon

För att inte vara särskilt förtjust i pannkakor måste jag erkänna att jag äter det rätt ofta numera. Senast blev det en variant med spenat som serverades med honungsrörda lingon och gräddfil (efter tips från våra sommargrannar). Kan också tänka mig att de gröna "pankisarna" - som av någon anledning får mig att tänka "mars(ch) pannkaka" - funkar som lunch med lite kallrökt lax och en klick créme fraiche i sommar.

/Moster

Ps. Fler pannkaksrecept hittar du här.



Till 4 personer
200-400 g spenat (beroende på hur gröna du vill ha dem, fryst och tinad funkar fint)
4 ägg
2 dl vetemjöl
5 dl mjölk
½ tsk salt

Mixa smeten slät med en stavmixer (eller hacka spenaten grovt och vänd ned den i smeten). Som vanlig pannkakssmet mår den bra av att få "stå och svälla" en stund innan de gräddas på vanligt sätt.

Till de honungsrörda lingonen använde jag ett paket frysta bär (225 g) och 2½ msk flytande honung. Tina bären, blanda med honungen och låt stå i rumstemperatur medan du steker kakorna.
Och jag erkänner: jag gillar mina bär rätt syrliga. Är du inte som jag byter du ut halva mängden honung mot råsocker eller vanligt socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar