söndag 6 maj 2012

Bondbröd och lust.

Äntligen kom känslan tillbaka, den som jag har väntat så länge på. Jag har haft en lång period när jag har tyckt att allt som haft med mat och bak att göra varit pest och pina. Jag har inte alls haft lust till något - och till och med funderat på om jag någonsin skulle få tillbaka glädjen i mat och bak. I dag kom den bara sådär! För första gången på ett bra tag så kände jag att jag verkligen hade lust att baka. Jag är enormt glad att den är här och hoppas den stannar länge!

Jag har just precis bakat bondbröd. Det var väldigt lätt och smidigt - och sånt är ju alltid bra om man har brist på tid, men ändå vill ha färskt bröd till maten.

/ Fröken



Bondbröd
6 dl vatten
50 g jäst
2 msk matolja
2 tsk salt
12-13 dl vetemjöl
Värm vattnet till 37 grader, smula sönder jästen i vattnet och rör om.
Tillsätt olja, salt och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen.
Arbeta ihop den till en fin deg. Låt degen jäsa under bakduk i 40 min.
Knåda degen lätt på mjölat bakbord, dela den sedan i 2 delar och forma degen till ett runt bröd.
Lägg brödet på en plåt med bakpålåtspapper och snitta ett kors i mitten och strö över lite mjöl.
Låt degen jäsa i 40 min till.
Sätt ugnen på 200 grader och ställ en skål med vatten i botten.
Grädda brödet i nederdelen av ugnen i 10 min.
Sänk sedan till 180 grader och ta ut vattenskålen.
Grädda brödet i yttligare ca 20 - 30 min.
Låt brödet svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar