tisdag 15 maj 2012

Fiskburgare med citron- och paprikasås

Fiskburgare får mig alltid att tänka på fiskkiosken i Sandvik (Öland) där det är ett måste varje sommar. Av någon anledning har jag fått för mig att det är svårt att göra burgare på fisk själv, men det är de verkligen inte. Jag gjorde mina på hälften torsk och hälften lax (fryst gick alldeles umärkt) och serverade med bulgur och dotterns yoghurtssås bredvid. Men jag är säker på att det går lika bra att servera som klassiska burgare med bröd och sallad.
/Moster
Ps. Jag hade en skvätt grädde i smeten, den mjölkallergiske hoppar över det.


Ca 500 g fisk (jag tog hälften lax och hälften torsk)
1 ägg
1 tsk maizena
1 msk grädde
½ lite rödlök
2 msk hackad dill
1 tsk salt
1-2 krm citronpeppar
2 dl ströbröd (panko eller vanligt)
Smör och/eller olja att steka i

Tina fisken om den är fryst. Skär den i småbitar och mixa den tillsammans med ägg, maizena, lök, dill, salt och peppar (stavmixer eller i matberedare). Smeten blir ganska lös. Forma biffar som är ca 1 cm höga. Vänd dem i ströbröd och stek ett par minuter på varje sida tills fisken är klar och biffarna fått fin färg.

Yoghurtsås med citron och paprika
2 dl matlagningsyoghurt
½ tärnad röd paprika (eller lite finhackad chili efter smak)
(1 msk dill)
1-2 krm citronpeppar
lite pressad citronsaft.

blanda paprika och yoghurt. Smaka av med (dill), peppar och citronsaft.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar