onsdag 5 februari 2014

Barnmat i telefonen

Av Moster

Som förälder inser jag att det där "elefantminnet" jag vanligtvis är så van att förlita mig på inte alls är särskilt pålitligt. Saker som jag aldrig trodde att jag skulle glömma är plötsligt puts väck. Som hur gammal ungen var när hon tog sina första steg. När hon fyrade av sitt allra första hjärtsmältande leende. När hon började äta fast föda första gången. Och så vidare. Och så vidare. Antagligen för att vi lever så väldigt mycket i den tid som är nu. Jag tror inte ens att jag under dödshot skulle kunna svara på vad dottern tyckte om att leka med eller göra för tre år sedan, när hon var tre år.

Eller förresten. Det där med maten stämmer inte. Det har jag faktiskt full koll på. Vi följde anvisningarna på barnmatsburkarna och "budorden" i "Andra mosboken" (se här) slaviskt, vare sig ungen ville eller inte. Fast ville, det gjorde hon. Antagligen för att hon också kunde: hon hade åtta tänder när hon var åtta månader och som väninnan krasst konstaterade är det svårt att käka mat i stora bitar när man inte har mer än två gryn i överkäken.


Hur som haver. För Er som kanske tröttnat på både burkmat och mosböcker finns nu en trevlig app med inspiration till barnmatskoken. För även om det är precis så som kloka Lotta Lundgren säger i kapitlet "Barn" sin senaste bok "Tio lektioner i matlagning", att "..en del barn äter. En del barn äter inte.  En del barn som inte äter, äter lite ibland, men när, vad och varför är nästan omöjligt att förutsäga", så tror jag ändå på att de dem förutsättningarna för att få ett så brett smakminne som det är möjligt.

Fast det klart, vissa smaker kanske de hade kunnat klara sig utan (och nej, kära "svåger C", färsk koriander hör inte till dem). Jag citerar Lotta Lundgren, min nya köksguru igen (ja, kära "svåger C", trots att hon inte tilltalade "Foppa" med rätt förnamn på idrottsgalan för något år sedan), apropå att det känns extra tråkigt när barnen inte äter med tanke på vad de med glädje sätter i sig:

"...som sand och prima matjord spetsad med bitar av gamla pinnar och fjolårets löv. Papper av alla kvaliteteter (--). Skumgummi (---), begagnade tuggummin som flinkt plockats upp från gatan. Blommar och blad från vilda och tama växter. Harpluttar, ekollon och fluffiga hårbollar från pudeln som granntanten ryktar utomhus (----).Kort sagt, visst äter barn. Men inte alltid hemma eller när alla sitter samlade vid köksbordet."

 
Ps. Jag fick inte bara Lotta Lundgrens roliga bok i födelsedagspresent sist utan även Ulriksdals underbara bok, ett ställe som ligger mig varm om hjärtat (vi gifte oss där, mannen och jag). TACK!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar