tisdag 28 maj 2013

Cupcakes med hallon och citronfrosting

Numera finns det tidningar för nära nog allt. I kategorin mat & bak har väl snart nog alla kockar sitt alldeles egna magasin - på gott och ont. I flera fall kostar ett nummer lika mycket som en kokbok, särskilt om du som jag blickar mot publikationer utanför Sveriges gränser. Den senaste tidningen som väckte mitt "vill ha"-begär var "Cupcake Heaven", kanske mer för dekorationerna än för recepten (och kanske för att min jordgubbstokiga unge snart fyller år... ).



Men någon cupcakestidning blev det inte, men väl ett gäng cupcakes. Idag skulle min mormor ha fyllt år. Mormor som mer än någon eller något annat fått mig att älska matlagning. Jag är säker på att dessa  - och de små trollungarna som mumsade i sig dem - hade fallit henne i smaken. 

/Moster


till 12 cupcakes
125 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
3/4 dl mjölk
ca 30 frysta eller färska hallon

Frosting: 
60 g rumsvarmt smör
100 g Philadelphiaost
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2-1 msk citronsaft

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa rumsvarmt smör och socker krämigt. Vispa ned äggen, ett i taget. 
Blanda de torra ingredienserna och sikta ned dem i smeten. Vänd runt med en slickepott och tillsätt mjölken. 
Ställ muffinsformar på en formplåt och klicka ut lite smet i alla formar. Lägg i några hallon och fyll på med smet. Grädda i mitten av ugnen ca 18-20 minuter. Låt svalna. 

Frosting: vispa rumsvarmt smör och Philadelphia fluffigt. Tillsätt florsocker, vaniljsocker och citronsaft. Vispa lite till. Häll smeten i en strut av bakplåtspapper och spritsa ut toppingen. Dekorera med strössel, sockerblommor eller färska hallon.  


Fler muffins och cupcakes hittar Du här: 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar