söndag 1 april 2012

Vinterviken

En vårvinterpromenad med familjen inbegriper ofta lunch på Markus Aujalays underbara "Vinterviken" (för övrigt där programmet "Sveriges Mästerkock" spelas in). Fantastisk mat, goda smörgåsar, underbart fika och vacker miljö med härliga solstolar längs med solväggen är det som vanligtvis lockar till sig promenerare (som förövrigt också har det härliga trädgårdscaféet vid Vintervikens trädgårdar som alternativ). Och vilken småbarnsförälder kan låta bli att älska ett ställe som inte bara lagar himmelsk mat utan varje lördag mellan kl. 11-16 också har en "barnflicka" på plats som med kuddar, filtar och böcker fixar sagostund för alla ungar?

Vid senaste besöket åt jag en fantastiskt härlig soppa på svartrot och potatis som serverades med finskuren purjolök och "hemgjorda" krutonger på surdegsbröd. Mannen beställde en gulasch. God den med, men både han och dottern åt upp det mesta på min tallrik och vi var eniga: det kan nog ha varit den absolut godaste soppa vi någonsin ätit. Som en dröm! Och ja, jag antar utmaningen: I sommar blir det både svartrötter i landet och soppa på spisen. Och jag ska ge mig den på att laga en lika god soppa som Markus. Så det så!

/Moster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar