fredag 21 mars 2014

Soft Rice paper rolls som på Månen

Förr i världen avskydde jag färsk koriander. Tyckte det smakade diskmedel. Kunde inte äta det alls. Efter min tid i servisen på - vad som då var - en av stans bästa asiater (läs mer om det här) har jag inte bara lärt mig äta koriander: jag fullständigt KRÄVER koriander med jämna mellanrum!

När suget är som värst brukar det bli soft vietnamese rice paper rolls, som de serverades på restaurangen. Enkelt, men galet svårt i alla fall. Tricket är att göra rullarna täta och kompakta, utan att de spricker. Å så ska Nouc Cham-såsen ha exakt balans. Helt å hållet lyckas jag inte, men försöken är tillräckligt bra för att stilla mitt begär.

/Moster

 
Till ca 10-12 rullar
 
10-12 ark rispapper
1 liten förpackning risnudlar
1 lime, saft
2 msk fisksås
1 brk kräftstjärtar i lag
1/2 huvud isbergssallad
1 kruka färsk koriander
1 kruka färsk mynta
 
Till såsen:
1 lime
½ röd chili
1-1½ msk fisksås
½ tsk färsk riven ingefära
½ tsk färsk riven vitlök
 
Koka risnudlarna enligt anvisningarna på paketet. Spola av. Blanda dem med limesaft och fisksås och låt stå. Skär salladen i fina strimlor och repa kryddorna.
Koka upp vatten i en stekpanna. Lägg i ett rispapper ett par sekunder tills det blivit mjukt. Fördela sallad, kryddor, nudlar och ca 4-5 kräftstjärtar på varje papper och rulla försiktigt ihop rullen så hårt det går. Slå in rullen i gladpack och förvara i kylen till serveringen.
Blanda ihop ingredienserna till såsen.  Dela rullarna i två delar och servera dem stående med en skål sås att doppa rullarna i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar