måndag 28 februari 2011

Saffransgryta med räkor och aioli

Ett stående inslag i programmet "Sveriges Mästerkock" är att deltagarna till smak och form ska efterlikna en rätt som någon av proffskockarna lagat. Svårare än det ser ut.

Häromdagen åt jag en fantastisk saffransgryta på cafe´ Hilma Sofia. Grytan var vegetarisk, men toppades med räkor för den som ville och serverades med ris, aioli och en rejäl sallad. Eftersom vi sedan årsskiftet äter i det närmaste helt vegetariskt i veckorna (och således hamnar vi ofta i "pasta- eller gratängträsket") gjorde jag ett försök att laga grytan.

 Jag fräste lök och vitlök i lite olja, lade sedan ned grönsaker och rotsaker (kålrot, morötter, potatis, broccoli och fänkål), skedade över lite tomatpure´ och kryddade med örter. Därefter hällde jag på vitt vin och buljong, varefter det hela fick koka till grönsakerna var någorlunda mjuka. Tillsätte sedan ett kuvert saffran, lite cayennepeppar och 2 dl creme fraiche och gav det hela ett nytt uppkok. Lite salt och peppar, ett par räkor, lite "fuskaioli" (majonnäs smaksatt med vitlök, tomatpure´ och lite vitvinsvinäger) och en grönsallad.

Tyvärr smakade det inte alls så som jag ville. Eller rättare sagt, det smakade inte särskilt mycket alls. Lurar på att göra en mer asiatisk variant nästa gång, typ kokosmjölk istället för creme fraiche och lite grön currypasta istället för saffran. Borde kunna funka.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar