fredag 14 oktober 2016

Citronpanacotta för veganer

Prövade att göra panacotta med syltsocker istället för gelatin enligt ett recept jag hittade hos väninnan i somras. Gott. Men jag tycker inte konsistens blev riktigt bra. Möjligen för att jag, halvjäktad, gjorde efterrätten mitt i natten efter en sen jobbresa. För är det något jag lärt mig är det att min sinnesstämning sätter sig i smakerna.... Det spelar liksom ingen roll om jag gör precis som jag alltid gör - eller gör precis som det står i receptet - om jag är ledsen eller arg. Det blir sällan riktigt bra.



Koka upp 6 dl vispgrädde och 2 dl gelésocker med skal av 1 citron och saften av ½ citron. Låt koka någon minut. Häll upp i 6-8 små portionsformar och ställ kallt (minst en timme, gärna över natten). Servera/toppa med 3 dl mandelbiskvier (hackade) blandade med 2 msk limoncello och 2 dl hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar