måndag 16 maj 2011

Tant Vivekas drömmar

av Mostern

I mitt barndomshem var det mormor som stod för matlagningen. Ja, inte till vardags, förstås. Men eftersom mormor jobbade hela sitt liv i skolmatsbespisningen, var duktig på bak och jag spenderade gott å väl tio sommarveckor med henne varje år är det så jag minns det. Några saker förknippar jag dock med mammas kök, bland annat Drömmar. Receptet minns jag att hon fick av tant Viveka, en kvinna som ofta bodde i vår lillstuga om somrarna. Som vuxen tycker jag dock att kakorna är lite för söta, så min variant har mindre socker.


Tant Vivekas drömmar

1 dl kronolja
100 g mjukt smör
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
½ tsk hjorthornssalt
4 dl vetemjöl

Rör olja, smör och socker till skum. Blanda de torra ingredienserna och blanda i. Rulla till små bollar (de flyter ut rätt bra). Grädda i ca 20 minuter i 150 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar