tisdag 13 september 2011

Grymt god vegetarisk pastagratäng

Hä om dagen såg jag ett avsnitt av "Landet brunsås" som handlade om "den svenska köttfrossan". Avsnittet fick mig att tänka till ordentligt. Jag ska hädanefter försöka att köpa "bra kött", inte alltid bara titta på priset.

Jag skrev även en matsedel och tänker försöka lägga in lite vegetarisk kost här hemma, som min moster är väldigt bra på. Just i dag var det pastagratäng som stod på schemat och det blev det!

/Fröken Linda


Vegitarisk pastagratäng
4 port

400 g pasta
5 dl Oatly i mat (eller matlagningsgrädde)
1 riven morot
1/4 purjolök
1 rödlök
8 coctailtomater
8 soltorkade tomater med tex basilikasmak
1 gul paprika
Timjan, oregano,
salt och peppar efter behag.

Koka pastan enligt anvisningen på förpakningen.
Sätt ugnen på 225 grader.
Strimla rödlök, purjolök, paprika och soltorkade tomaterna.
Klyfta tomaterna och riv moroten.
När pastan är klar så blanda allt i en ungsfast form, blanda gärna i lite av oljan från de soltorkade tomaterna.
Häll på oatlyn/grädden och krydda efter behag.
Blanda allt väl och sen skjutsa in gratängen i ugnen i ca 20 min tills den fått lite färg.

Ps Man kan även riva över ost på gratängen om man tål och äter det.

6 kommentarer:

  1. tack så mycket !:)

    SvaraRadera
  2. Lagade er vegetariska pastagratäng i går och tog med som utflyktsmat. Den var så god så jag åt upp resterna till middag sen när vi kom hem!
    :)

    SvaraRadera
  3. Väldigt gott! Men min grädde låg på botten och simmade, vet inte vad jag gjorde galet. Men det smakade kanon ändå, kommer göra fler gånger. Tack för receptet :)

    SvaraRadera
  4. kan man inte hoppa över soltorkade tomaterna? tacksam för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart kan du hoppa över det soltorkade tomaterna :) Lycka till!

      Radera