lördag 25 juni 2011

Jordgubbstårta

av Moster

Att göra jordgubbstårta på färdiga delar är både smidigt och smart (se ett tidigare inlägg här). Men ibland vill man kanske anstränga sig lite extra? Det här är en ganska klassisk jordgubbstårta, men med avsevärt mindre grädde eftersom tårtan toppas med vit chokladkräm.

Ps. Orginalreceptet från systrarna Eisenmann (Två systrar söta, Ni vet), men jag bryr mig inte om att göra någon jordgubbsmousse med gelatinblad. Jag nöjer mig med att mosa jordgubbar med lite grädde. Och nästa gång tror jag faktiskt att jag byter ut vaniljkrämen mot orange curd - för jordgubbar och apelsin är en oslagbar kombo!





Ca 10-12 bitar
Tårtbotten:
5  ägg
3 dl socker
1½ dl vetemjöl
1½ dl potatismjöl
2½ tsk bakpulver

Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och rör ned dem i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda i ca 40 minuter. Låt kakan svalna något i formen. Stjälp sedan upp på ett galler och låt svalna.

Fyllning 1: Vaniljkräm
Blanda 1 ägg, 2 msk socker, 2 msk smör, 2 msk potatismjöl och 3 dl mjölk i en kastrull. Koka upp på medelvärme under ständig vispning och ta bort kastrullen så fort den första bubblan syns. Låt svalna och tillsätt 3 tsk vaniljsocker. Bred på den understa tårtbottnen och skiva ca 2 dl jordgubbar över.

Fyllning 2: Mosa ca 2 dl jordgubbar (ev. 2 msk florsocker) med 2 dl vispad grädde.

Toppa tårtan med vit chokladkräm: Smält 100 g vit choklad och rör ihop med 100 g Philadelphiaost och ½ dl grädde. Rör till en slät kräm och ställ kallt tills krämen stelnar något, men fortfarande är bredbar. Bred på tårtan och dekorera med jordgubbar.

2 kommentarer:

  1. Gjorde denna på min 30 års kalas ihop med chocklad tårta å 2 andra- MEN denna gick som varm bröd....vissa trodde att den var köpt då jag la ner lite tid på toppingen... absolut den bästa. lätt och fluffig med massa smak..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att tårtan gick hem - den har blivit en riktig favorit hos oss oxå!

      Radera