torsdag 2 juni 2011

Kanel- och kardemummabullar

av Mostern

Att baka bullar med dottern är nog bland det mysigaste jag vet - även om det innebär en del tillrättavisningar. Från den fyraåriga dottern som inte tycker jag gör som Fröken Linda. Det vill säga, jag gör fel. Exakt hur Fröken Linda gör framgår inte, men jag gör mina bullar som följer och de innehåller både kanel och kardemumma (jag älskar kardemumma!).
 Förr gjorde jag som mormor, det vill säga bredde smör över den utkavlade degen, strödde socker på och pudrade kanel över. Men kanel har en uttorkande effekt. Så på senare tid har jag börjat röra ihop smör, kanel och socker för att sedan bre ut det. Och bullarna blir faktiskt saftigare. Fast det kan å andra sidan ha en del med smörmängden att göra....

Ps. Pensla bullarna med lite kallt vatten blandat med sirap när de kommer ur ugnen så blir de lite extra blanka och fina.


ca 18 stora eller 30 vanliga bullar
3 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
100 g mjukt smör
9 dl vetemjöl
1 dl strösocker
½ tsk salt
1 msk stött kardemumma

200 g mjukt smör
1 dl ströckocker
1 msk malen kanel

1 ägg till pensling

Värm mjölken fingervarm. Smula jästen i en bunke. Tillsätt salt och rör så att jästen löser sig. Häll i mjölken och rör i smöret. Tillsätt mjöl, socker och kardemumma. Arbeta degen smidig och blank tills den släpper från skålens kanter. Låt jäsa till dubbel storlek (ca 40 minuter). Stjälp upp på mjölat bord. Dela i två delar och kavla ut degen till en avlång platta, ca 1 cm tjock.
Blanda smör, socker och kanel och bred ut hälften av blandnina degen på den första degplattan. Rulla ihop degen och skär den i 15 bitar/vik degen dubbel på längden och skär 15 strimlor som först "skruvas från två sidor", sedan tvinnas ihop till "knutar". Pensla bullarna med uppvispat ägg. Låt jäsa ytterligare 30-40 minuter till dubbel storlek.
Sätt ugnen på 250 grader. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 8-10 minuter tills de fått fin färg. Ta ut och pensla med sirapsvatten och strö över (pärl-)socker och/eller lite stött kardemumma.
Låt svalna på galler


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar