måndag 27 juni 2011

Kräftstjärtar i tomatsås med chilismak

av Moster

Första gången min man bjöd hem mig på middag lagade han den här pastasåsen. I dagarna var det tolv år sedan - och såsen faller mig fortfarande i smaken!

Ps. Chilihetta behöver ofta lite sötma, tycker jag. Men styrkan hos smaksatta tomater kan variera från märke till märke. Ett sätt att själv kunna reglera styrkan är att använda "vanliga" burktomater, skippa honungen och använda sweet chilisås istället. Sen är det ju alltid knepigt med recept som anger "en purjolök" som mängd med tanke på att storleken, milt sagt, är varierande. Men gå på känsla här. Denna gång fick lite paprika och squash göra löken sällskap - mest för att jag hade ett par bitar i kylen som började se ledsna ut - och det blev väldans gott det med.



Till 2 personer

ca 400 g kräftstjärtar
1 purjolök
1 burk krossade tomater med chilismak
2 tsk honung
salt
ett gäng basilikablad

Strimla purjolöken och fräs den i lite olja. Tillsätt tomaterna, honungen och saltet och låt koka ihop medan pastan kokar färdigt (blir det för torrt kan Du ha i lite av pastavattnet). Lägg i kräftstjärtarna och basilikan, låt det bli varmt och servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar