söndag 19 juni 2011

Barnkalas med Cake-pops

av Moster

Snart fyller dottern 4 år (hjälp, var har tiden tagit vägen?) och idag hade hon sitt första riktiga födelsedagskalas (förra året gjorde vi det lätt för oss och bjöd in hela dagisavdelningen med föräldrar till en picknick i parken). Eftersom hon hunnit vara med på en del kalas - utan föräldrar - det här året, hade hon en klar och bestämd uppfattning om hur det hela skulle gå till: tårta, dansstopp och skattjakt. Basta!

Förutom tårta passade jag på att göra två olika cake-pops. Eftersom jag inte var riktigt övertygad av tanken på sockerkakssmet blandad med färskost, föll jag för ett recept jag hittade på Husfrugans blogg som baseras på vanliga kakor (Oreos och smultronkex). Tyvärr var jag ute i sista minuten och hittade inget att ställa pinnarna i, så de blev lite "platta". Dessutom gjorde jag ungefär hundra saker samtidigt och missade också chansen att dekorera klubborna med mitt inköpta strössel (klubborna bör stelna en bra stund för att få pinnen "att sitta" - det är chokladen som håller pinnen på plats - samtidigt ska dekorationen på innan chokladen stelnat helt). Men även om de inte blev särskilt snygga gick de ändå hem i den här församlingen.




Cake-pops med chokladsmak
1 pkt Oreos
ca 50-100g Philadelphiaost
200 g smält mjölkchoklad

Cake-pops med smultron och hallonsmak
1 pkt smultronkex
ca 50 g Philadelphiaost
½ näve hallon
200 g vit choklad

Mixa kexen till smulor och tillsätt lite ost i taget (smeten får inte bli för blöt). Rulla till bollar och ställ i kylen ca 30 minuter. Hacka och smält lite (ca 25 g) av chokladen och doppa pinnarna i den. Låt dem ligga på ett bakplåtspapper en stund innan Du sticker ned dem i bollarna. Ställ in dem i kylen igen. Smält chokladen, gärna i något högt smalt (t.ex. större glas) och doppa bollarna i chokladen. Dekorera och ställ ned dem i t.ex. en oasis så att de står upprätt.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt att du använt mitt recept! Ska kolla in din blogg och bli inpirerad:) Tack för länken!

    SvaraRadera
  2. ... och vi tackar och bugar för receptlånet!

    SvaraRadera