fredag 3 juni 2011

Tacos - En fredagsklassiker för barnfamiljer

av Mostern

Som barnfamilj är det väl nästintill obligatoriskt att äta tacos på fredagarna. Och faktum är att jag gillar det.  Åtminstone någon gång ibland. Dessutom går det ju att göra tacos med lite "vuxnare" smak, till exempel genom att använda räkor eller strimlad lövbiff med egengjord tacokrydda istället för den traditionella köttfärsen och den färdiga kryddmixen (då funkar de små färdigskalade från frysen utmärkt). Ett annat sätt är att servera en salsa på tärnade tomater, hackad rödlök, lite finhackad röd chili, koriander och limesaft istället för den färdiga tacosåsen (vill jag göra fredagsmyset vegetarisk slänger jag i lite bönor i salsan). Även majsen kan "piffas" med lite chipotlesås och finhackad lök. Men guacamolen gör jag sällan avkall på - även om Latmaja ibland vinner över jag:et. Då blir det tärnad avocado med lite limesaft i skalen istället.

Ps. Ancho är en typ av chili och chilipeppar ancho finns i bl.a. Santa Marias sortiment.



Tacokrydda som räcker till flera fredagsmys
3 msk anchochilipulver
2 tsk paprikapulver
3 msk spiskummin
1½ msk salt
2 tsk socker
1 tsk oregano eller malen koriander

Blanda och förvara i en tätsluten burk. Använd ca 2 msk kryddblandning till 500 g köttfärs.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar