torsdag 5 september 2013

Drakögon

av Moster

Jag brukar stolt säga att jag äter det mesta. Att jag inte är rädd för att prova nya saker. Men det finns vissa saker jag helst inte stoppar i munnen. Saker som fortfarande rör på sig på min tallrik. Och saker som med stora (riktiga) ögon stirrar tillbaka på mig från tallriken. Och så finns det gränsfall. De här asiatiska frukterna, till exempel. På det senaste tillskottet på vår restauranghimmel i området serveras en asiatisk frukt till notan: Drakögon. Namnet kommer av att den söta, genomskinnliga frukten påminner om ögongloben, medan den svarta kärnan liknas vid pupillen. Goda. Men lite läskiga, faktiskt: håll med om att set ser ut som frukterna stirrar på en...!

Ps. Måste bara tillägga att det är ljuvligt att få en god Bibimbap, helt okej kimchii och en koreansk öl i vårt kvarter. Och okej. Jag erkänner. Det finns faktiskt en del andra saker än de ovan nämnda som jag helst inte äter. De där skalbaggarna och larverna som säljs som snacks på koreanska gator låter jag bli. Mest för att de luktar vedervärdigt. Nästan så att surströmming luktar hallon i jämförelse!
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar