torsdag 23 juni 2011

Jordgubbar i mängder!

-Av Fröken Linda

Ingen har väl undgått att det är misdommarafton i morgon? Något som jag tycker är ett måste på midsommarafton är jordgubbar i alla dess former. Jag har sommarjobbat på en jordgubbsodling i många år och lärt mig en hel del om jordgubbar. Så jag tänkte ge er lite tips om förvaring och vilka sorter jag gillar. För Ni vet väl att det finns väldigt många olika sorters gubbar?

Om man är jordgubbsälskare som moster och jag är, då är det nästan ett måste att åka och plocka jordgubbar på ett självplock någon gång i livet. Du kan äta hur mycket du vill i landet och ändå få med dig en massa hem. Kanske ta en dagsutflykt med familjen och plocka massa jordgubbar att göra saft, sylt och annat gott att fylla frysen med? Jag lovar det är underbart.

Att det finns väldigt många olika jordgubbssorter är det inte så många som vet. Det är jättestor skillnad på sorterna.  De smakar väldigt annorlunda om man jämför dom med varandra.
På Mariebergs bär som ligger i Björkvik där jag jobbade så kom alltid en jordgubbsort som heter Honeoye först. Den kommer från Kanada och är otroligt bra att göra sylt och saft på. Honeoye är klar röd rakt igenom och syrlig. Det finns även en sort som heter Pandora som är väldigt stora, men ljusa i färgen.
Mina egna favorinter är Polka och Bounty. Det är två väldigt olika bär till utseende och smak, men båda är otroligt söta och smaken är sagolik. Jag åt 6 liter om dagen när jag jobbade då. Jag kommer aldrig tröttna på jordgubbar!

Oavsett om man plockar eller köper jordgubbar ska man förvara dom i kylskåp. Men man ska inte skölja eller snoppa dom förrän precis innan de ska användas. Då håller de sig mycket bättre och kan hålla upp till 4 dagar.


Ps. Om man inte gillar att bli jordgubbsröd på fingertopparna så hittade jag denna fiffiga grej i en tidning här om dagen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar