fredag 2 september 2011

Grahamsknäcke!

Min kära mor firade 40 hela år för ett tag sedan och då stod jag för själva bakandet till kalaset. Jag gjorde en himla massa bröd och detta var ett knäckebröd som jag gjorde. Jag har aldrig bakat knäckebröd förut så det blev en liten utmaning. Jag har tagit receptet från Leilas bok "a piece of cake" men som vanligt bytte jag ut mjölken mot vatten i stället. Man kan ju säga att knäcket blev lite av en hit tillsammans med körsbärsmarmeladen.

 / Linda



Grahamsknäcke

ca 24 knäckebröd

5 dl vatten
½ msk honung
½ msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk hel kummin
1 tsk hela färnkålsfrön
10 g färsk jäst
2 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl
7 dl grahamsmjöl

Blanda ljumet (ca 37 grader) vatten med honung, sirap,salt och kryddor som har stötts i mortel innan.
Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta i hop degen till en elastisk deg.
Sätt ugnen på 225 grader
Jäs degen under bakduk i ca 1 timme.
kavla ut runda super tunna kakor på ett väl mjölat bord. Lägg dom sedan på en plåt med bakplåtspappaer.
Grädda i mitten av ugnen i ca 4-5 min, tills brödet fått lite färg. Vänd sedan brödet och grädda i några minuter till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar