måndag 19 september 2011

Minestronesoppa

Jag har under hela min uppväxt haft problem med magen och för en tid sedan blev jag diagnostiserad med IBS (Irritable Bowel Syndrome), även kallad Colon Irritabile. Det innebär att jag har en lätt irriterad tarm.

Det är ganska svårt att veta vad man ska stoppa i sig i detta läge och man ska ju helst äta "snäll mat". Men då dyker frågan upp: vad är snäll mat? Får man aldrig äta god mat då? Jag ska försöka ta reda på allt detta och mat som är både god och snäll för magen. Idag fick jag till en riktigt bra soppa som jag hoppas är snäll för min mage. Jag har fått för mig att soppa ska vara bra för magen. Soppan blev jättegod och en riktig hit här hemma.

/Fröken Linda



Minestronesoppa

1 l vatten
200 g pasta
1 förpackning krossade tomater med basilika
1 grönsaksbuljong tärning
1 vitlöksklyfta
2 msk tomatpure
2 morötter
1 palsternacka
2 dl majs
½ dl klippt basilika
olivolja till stekning
salt och peppar

Riv morötterna palsternackan och vitlöken.
Fräs det i en kastrull med lite olivolja tillsamans med tomatpuren.
Tillsätt sedan de krossade tomaterna och vattnet.
Tillsätt buljong tärningen och låt puttra i ca 10 min.
Koka pastan enligt förpackningen och häll i den och majsen i den varma soppan.
Smaka av med salt och peppar och basilika!

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar