fredag 23 september 2011

Limepaj med hallon- och grädde

Den här pajen har ingått i min standardrepertoar i många år nu. Det bästa med pajen - förutom att den är kanongod, förstås - är att den med fördel tillagas dagen innan. Perfekt, med andra ord!

/Moster  (ps. Jag tror att receptet ursprungligen kan ha kommit från en av Arlas receptbroschyrer)


till 8-10 bitar

Pajskal:1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
100 g smör
1 äggula

Fyllning:3 ägg
2 dl socker
1/2 dl vetemjöl
1 tsk rivet limeskal
ca 3 msk pressad limesaft
florsocker
Blanda de torra ingredienserna till pajskalet, tillsätt smör och äggula och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Låt vila ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Nagga pajskalet och grädda i ca 10 min. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner mjöl, limeskal och limesaft. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i nedre delen av ugnen ca 15 min. Pajen ska vara lite lös i mitten, den stelnar när den kallnat. Låt vila i kyl över natten. Pudra på florsocker, garnera ev med rivet limeskal och servera med lättvispad grädde och hallon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar