lördag 4 februari 2012

Bars som på gymmet

Tillhör Du dem som gillar bars som mellanmål eller som snabbt tillskott efter träningspasset, men aldrig tänkt på att de går att göra själv? Jag har ju kört s.k. "flapjacks" tidigare (se här), men så hittade jag ett recept i en (gammal?) Ica-tidning med nyponskalsmjöl som lät spännande (nypon innehåller ju mängder med C-vitamin och antioxidianter). Precis som när det gäller andra recept med frön och nötter tänker jag lite "Kajsa Warg" när det gäller de torkade bären också: ta det som finns hemma. Själv är jag t.ex. inte så förtjust i aprikoser, så jag tog ca 1½ dl tranbär och ½ dl torkade blåbär. Dessutom kryddade jag med en 1 tsk vaniljsocker, men "barsen" går att krydda med kardemumma eller kakao oxå.

/Moster



ca 10 bitar

1 dl cashewnötter
1 dl pumpakärnor
3 äggvitor
2 dl havregryn
3 msk nyponskalsmjöl
3 msk honung
1 krm salt
1 dl hackade torkade tranbär
1 dl hackade torkade aprikoser

Sätt ugnen på 125 grader. Rosta cashewnötter och pumpakärnor i en torr het panna ett par minuter. Låt svalna. Blanda med övriga ingredienser. Lägg bakplåtspapper på en plåt, gör 2 längder av smeten (ca 4 cm breda och 1 cm hög) så kompakta som möjligt. Grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter. Låt svalna. Skär i bitar. Vänd dem efter ett tag så att de torkar runt om. Förvara i kylen i en lufttät burk.

6 kommentarer:

  1. Låter helt prefekt att ha med sig ut i skidspåret!

    SvaraRadera
  2. Faktiskt en ganska ny ICA-tidning... Jag gillade dem också, men bytte ut aprikoser mot dadlar och jordnötter i stället för cashewnötter.

    SvaraRadera
  3. Vad är nyponskalsmjölet bra för!Är det för smakens skull?
    janehall

    SvaraRadera
  4. Nypon - och nyponskalsmjöl - är proppfullt med C-vitamin! Och om jag inte har helt fel finns det väl rätt mycket antioxidanter i dem oxå. Men det klart att smaken har en hel del med saken at göra

    SvaraRadera
  5. Argumentet att nypon innehåller c-vitamin håller inte. Vid så höga temperaturer kommer all c- vitamin vara eliminerad när det är färdigbakat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, Anonym. Precis som för andra vitaminer och näringsämnen minskar effekten i takt med att temperaturen höjs (detta är ju Raw food-entusiasternas argument). Däremot är jag inte kvinna nog att säga exakt vid vilken grad alla vitaminer är eliminerade. Kroppens förmåga att ta upp C-vitamin (och andra vitaminer?) hänger ju också ihop med vad du äter eller dricker samtidigt: t.ex. försämras ju upptagningsförmågan om du dricker kaffe samtidigt. Och visst är väl c-vitamin den enda vitamin som kroppen bara har förmåga att ta upp en viss mängd av, oavsett hur mycket vi skulle stoppa i oss? Hur som haver, mest funderingar och spekulationer: vi nöjer oss kort och gott med den goda smaken som argument för varför nyponmjöl ingår i detta recept! =)

      Radera