tisdag 17 maj 2011

Dumplings

-Av Fröken Linda

För ett tag sen träffades jag och min moster för att laga en himla massa mat. En av rätterna var dumplings som jag älskar.

Man kan säga att det var min moster och morbror som introducerade mig till den "utländska maten".  Jag har många olika minnen från olika maträtter som jag har fått prova i deras sällskap. Tidigare var jag mest van vid att äta vanlig svenska husmanskost. Numera är dumplings en favorit i vår familj, alltsedan vi fick tillfälle att prova det hemma hos moster. Denna gång fick jag äntligen prova på att göra dom, med moster så klart.
Det var lyckat!


4 port

145 g kål
225 g fläskfärs
2 finhackade vårlökar
½ finhackad vitlök
1 msk risvinäger eller torr sherry
1 tsk finhackad ingefära
1 tsk salt
125 g finhackad morot
45 g finhackade vattenkastanjer
1½ msk ostronsås
1 msk maizena
2 tsk sesamolja
½ tsk socker
28 små dumplingark
3 msk matolja
160 ml kycklingbuljong

Blanda kål och salt och låt vätskan dra ur i ca 10 minuter. Pressa bort överflödig vätska. Blanda med färs, lök, vinäger, ingefära, morot, vattenkastanjer, ostronsås, maizena, sesamolja och sokcer. Låt färsen vila i ca 15 minuter.
Skeda upp en tesked färs i mitten av varje dumplingark (lättast med en varm tesked). Fukta katnerna och vik ihop till halvmånar. Lägg dem på ett bakplåtspapper och täck med en handduk.
Hetta upp en wokpanna. Häll i ca 1½ msk olja och stek hälften av dumplingarna tills botensidan är brun (ca 3-4 minuter). Häll i hälften av buljongen, sänk värmen.Lägg på locket och låt vätskan koka in (ca 5 minuter).
Gör likadant med resten av knytena.
 
Servera med sojasås av ca 1 dl japansk soja, ½ msk sesamolja, ½ msk risvinäger och ½ röd chili i skivor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar