tisdag 10 maj 2011

Grekisk sallad

av Mostern

En enkel och matig sallad - bättre sommarmat finns inte! Grekisk sallad är en klassiker. Ibland blandar jag stora vita (marinerade) bönor i salladen för att göra den extra matig. Självklart bjuder jag tzatziki och en ljust bondbröd till. Numera är jag dessutom en latmaja och använder tjock yoghurt av meze-typ för att slippa trixet med att låta vanlig yoghurt rinna av i melittafilter. Men river gurkan på rivjärn gör jag inte. Kanske är det inbillning, men jag tycker inte det blir lika gott.

Ps. Mitt tips är att blanda dressingen i en stor skål, tillsätta en nypa socker (mormors knep) och låta den skivade rödlöken få "marineras" en stund i dressingen. På så vis "karamelliseras" den lite, en sötma som passar bra ihop med ostens sälta.

Sallad
1 rödlök
4 tomater
½ gurka
1 grön paprika
1 pkt fetaost
Kalamataoliver
(1 brk stora vita bönor)
grön sallad
färsk oregano

Dressing
1 del vitvinsvinäger
2 delar olivolja
italiensk salladskrydda
en nypa socker

Vispa ihop dressingen, skiva löken och låt dra i dressingen en stund. Blanda i resten av ingredienserna. Servera med bröd och tzatziki.

Tzatziki
½ gurka i strimlor
Salt
3 dl yoghurt
1 vitlök
ev lite olivolja att ringla ovanpå

Blanda gurkstrimlorna med ganska mycket salt och låt dra en stund. Krama ur vätskan och blanda med yoghurt och vitlök. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar