fredag 27 maj 2011

Citronpasta med squash, tomater och pumpakärnor

av Moster
Jag gillar pastarätter enligt principen med en olivoljebaserad dressing till olika grönsaker som sedan blandas med nykokt pasta. Antalet varianter är oändligt. Länge var jag rätt enkelspårig och var en ”Jamie-variant” trogen (mer om det en annan gång), men nu har jag en ny favorit. Hur mycket chili man vill ha är en smaksak. Själv tycker jag nog att hela behövs, men för 4-åringens skull halverades mängden. Och lite riven parmesan på toppen gör inte saken sämre!


till 4 personer
1 squash, ca 400g
2 msk Olivolja
1 ask körsbärstomater
1 röd chili
2 mozzarella
1 citron (skal och saft)
1 vitlöksklyfta
½ dl pumpakärnor
1 påse ruccola
Sätt på pastavatten. Halvera tomaterna och blanda dem med finhackad chili, pressad vitlök, olivolja, citronsaft, citronskal, salt och peppar. ”krama ur tomaterna” och låt ”dressingen dra en stund. Skär squashen i halvmånar och stek i panna med lite olja (alt grillpanna utan olja). Riv mozzarellan i bitar och rosta pumpakärnorna. Häll den nykokta pastan i dressingen, blanda med squash, mozzarellaost, pumpakärnor och ruccolasallad.

2 kommentarer:

  1. Det här receptet snor jag direkt :-) Och serverar med en färdiggrillad kyckling till maken som inte nöjer sig med "bara" vegetariskt - konstiga karl.

    Fräscht!

    SvaraRadera
  2. Kyckling till pastan låter som en riktig "hit". Hoppas maken blev nöjd!

    SvaraRadera