måndag 2 maj 2011

Snabbjästa baguetter

Av: Fröken Linda

När jag var i tonåren gav jag mig själv ett löfte: jag skulle inte dricka läsk eller äta chips och godis under ett helt år. Jag bestämde mig när jag var på Öland med min moster och morbror och när jag hade klarat det fick jag två presenter av dem. Den ena var konsertbiljetter. På den tiden var Britney Spears min stora idol. Så gissa om jag blev glad när jag öppnade kuvertet med biljetter till hennes konsert i Globen.

Den andra presenten var kokboken "Tre tjejer i köket". Man kan säga att det var min första favoritkokbok världen. Den är underbart bra för tonårstjejer som älskar att laga god mat. När jag bakar baguetter utgår jag från receptet i just denna bok. Det är ett perfekt brödrecept för dem som inte har så mycket tid en sommarkväll, men vill ha ett gott bröd till det grillade köttet. Den har gången hade jag inget grahamsmjöl hemma, så jag använde rågsikt i stället och det fungerade lika bra. Jag ville också göra bröden lite festligare, så jag gjorde ett par snitt i dem, penslade med vatten och strödde över lite solrosfrön och flingsalt innan jag satte in dem i ugnen.



Snabbjästa baguetter

3 stycken

½ paket, 25g jäst
2 msk olja
5 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl (eller rågsikt)
½ tsk salt
2 ½ dl fingervarmt vatten

Gör så här:
1. Lägg jäst, olja, mjöl och salt i en bunke.
2. Tillsätt vattnet.
3. Arbeta ihop till en deg i ca 5 min med elvispens degkrokar eller 10 min för hand (själv använde jag min assistent)
4. Låt degen jäsa under en bakduk i ca 5 min.
5. Häll degen på en mjölad bänk och arbeta den inte för mycket utan forma den till 3 baguetter och lägg på en plåt med bakplåtspappaer.
6. Sätt ugnen på 225 grader.
7. Fyll diskhon med varmt vatten och ställ plåten över låt jäsa i ca 15 min.
8. Grädda sedan i ugnen i ca 15 min.

1 kommentar:

  1. Smart att jäsa över varmt vatten! Själv brukar jag "stressa" jäsningen genom att sätta på ugnen och placera degen ovanpå spisen.

    SvaraRadera