torsdag 19 maj 2011

Potatis- och purjolökssoppa

av Mostern

Tro det eller ej, men jag har kvar min gamla hemkunskapsbok. Och faktum är att jag fortfarande lagar mat ur den. Åtminstone en av rätterna: potatis- och purjolökssoppa. Godaste, enklaste och smalaste soppan jag vet. Eftersom potatisen skivas tunt går det på ett kick. Periodvis - särskilt när jag är ensam hemma - äter jag den flera dagar i veckan.

Ps. Vill man ha en krämigare soppa funkar det att lägga till en skvätt grädde eller creme fraiche på slutet.


Potatis- och purjolökssoppa

2-3 potatisar per person
En decimter purjolök (eller mer)
en klick smör
2-3 tsk blandade torkade örtkryddor, t.ex. dragon, mejram, timjan, basilika, oregano
1 buljongtärning
ca 5-6 dl vatten

Skiva potatis och purjolök tunt. Fräs en stund i smör. Tillsätt kryddorna och smula över buljongtärning. Häll i vattnet. Låt koka upp och koka tills potatisen börja "koka sönder", ca 10 minuter. Vispa sönder potatisen ytterligare, smaka av med salt och peppar. Servera.

3 kommentarer:

  1. jätte god och enkel soppa!!!
    BRA recept...

    SvaraRadera
  2. HAAALLÅÅP?!?!?! HU R MYCKE PURJO SKA MAN HA EGENTLIGEN?!!?!?!??!!?

    SvaraRadera