söndag 21 oktober 2012

Päronmarmelad med kanel och valnötter

Från finaste familjen T på världens bästa ö fick vi som bekant ett gäng päron med oss hem från skördefesten. En del av dem blev marmelad enligt recept från Saltå kvarn. Mums på macka med lagrad och smakrik ost.

/Moster

Ps. Eftersom mannen är allergisk hoppade jag över valnötterna i halva satsen: jag valde att koka klart hela satsen och röra ner nötterna innan marmeladen fick vila. Men uppriktigt sagt tyckte jag satsen utan nötter blev lite... mesig. Nästa gång tror jag att jag har i lite cashewnötter (som ju flera nötallergiker tål) eller kanske lite grovstött kardemumma.



till ca 3-4 burkar

2 citroner
1 kg päron
2 kanelstänger
8 dl syltsocker
10 valnötter

Skrubba citronerna i hett vatten, riv skalet och pressa ut saften. 
Skala, kärna ur och skär päronen i mindre bitar. 
Lägg alltsammans i en kastrull tillsammans med kanelstängerna och sjud under lock i ca 20 minuter. Tillsätt sockret och rör tills det smält. Koka upp igen och koka kraftigt i 10 minuter utan lock. 
Gör marmeladprovet när fem minuter återstår av kotiden, dvs. häll upp lite marmelad på ett fat och ställ det kallt ett par minuter. Dra sedan en sked genom klicken. Rinner marmeladen ihop igen behöver den koka en stund till. 
Rör ner valnötter. Skumma. Låt marmeladen vila ca 15 minuter och rör om då och då. 
Häll upp marmeladen på rena varma burkar och förvara i kylen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar