torsdag 11 oktober 2012

Aujulays renskavsgryta?


Min mormor serverade ofta renskav när jag var på besök. Renskav i gräddig sås med bacon. Med bacon i blir det liksom en rökig smak som passar bra till vilt. Som vuxen händer det att jag har i både enbär och timjan för att få fram viltsmaken ännu mer. För en tid sedan lästa jag att Marcus Aujulay har messmör i sin sås. Messmör? Jag var  bara tvungen att prova. Och gott var det!

/Moster

Ps. Vi serverade med mos och lingonchutney. Vill du ha en smalare sås gör du som Aujulay och ersätter 3 dl vispgrädde med 1 dl creme fraiche och 2 dl vatten. 





Till 4 personer

2 pkt ren- eller viltskav á 480g
1/2 pkt bacon
olja och smör till stekning
1 gul lök
2 msk messmör
3 dl vispgrädde
soja
salt och peppar
200 g svamp (skogschampinjoner eller kantareller)
hackad persilja


Ps. "Markus Kokbok" står för övrigt högt på min önskelista just nu. Tror förresten att han numera tillhöra mina favoriter bland svenska kockar och "Vinterviken" en av mina favoritplatser/caféer/restauranger alla kategorier. Och varför får vi inte se honom i "Kockarnas Kamp"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar