lördag 12 mars 2011

Silviakaka!

- Av Fröken Linda
Häromdagen frågade min pappa om jag kunde hjälpa honom, det var nämligen hans tur att ha med sig fredagsfika till jobbet. Självklart, glad i bakandet som jag är så ställde jag upp. Han ville ha en Silviakaka, den är enkel och otroligt god. Jag minns första gången jag åt den. Det var hemma hos min barndomsvän, hennes mamma hade gjort den. Kakan är himmelsk, som att äta solsken!  
Kakan:
2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kallt vatten
Vispa ägg och socker poröst. Vänd sedan ner resterande ingredienser i  bunken. Smöra och bröda en form och häll sedan i smeten i formen.  In med smeten i ugnen  i 150 grader i ca 50 min.
Glasyr:
1 äggula
100g smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl kokos
Koka upp smör socker och vaniljsocker, låt svalna lite. Tillsätt äggulan och häll sedan glasyren över kakan, strö sedan över rikligt med kokos.

2 kommentarer:

  1. Ja det är en helt underbart god mjuk kaka. :) Kul att du med gillar den! :)

    SvaraRadera