lördag 26 mars 2011

Frukostfrallor

- Av Fröken Lindas Moster

Jag har alltid hävdat att jag inte är någon bakmänniska. Matmänniska, absolut. En efterrättspaj någon gång har varit okej, men bullar? Matbröd? Nej, inte min grej. Trodde jag tills för ett par år sedan. Nu bakas det flitigt och min självbild behöver helt klart uppdateras. Att baka bröd är fantastiskt, bullar och kakor ett äventyr jag delar med dottern. Och med min nya röda ”kökshjälp” är det ju inte ens särskilt jobbigt. Så jag funderar så smått på att göra mig av med ”surdegsoskulden” snart. Men inte än. Till dess njuter jag av jästjästa frallor till mina lata söndagsfrukostar.

4 dl (400 g) vatten
2 tsk (10g) jäst
9 dl (540 g) rågsikt
1½ tsk (10g) salt
1 msk (25 g) honung.
Lite solrosfrön (eller andra frön)
På kvällen: Rör ut jästen med vatten och blanda ner resten av ingredienserna. Rör tills allt blandats ordentligt. Täck bunken med plast och ställ i kylen över natten.
På morgonen: Skrapa ur degen på ett mjölat bord. Dra ut degen till en lång rektangel, ca 10x40 cm. Vik sedan degen på längden, ca 5x40 cm. Pensla på lite vatten, strö över solrosfrön och lite mjöl. Sätt ugnen på 275 grader (eller så varmt det går), ställ in en plåt i ugnen och låt degen vila medan ugnen blir varm, ca 30 minuter. Dela degen i 8-10 bitar, lägg dem på den heta plåten (eftersom plåten är varm fastnar inte bröden). Grädda ca 15 min tills de fått ordentligt med färg. Låt svalna på galler.


Bilden är lånad från Pain de Martin där också receptet ursprungligen hittades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar