söndag 6 mars 2011

Om jag fick bestämma....

... så skulle stora opersonliga stormarknader förbjudas. Då skulle det bara finnas små, specialbutiker där kunnig personal lade ner kärlek och omsorg på sina råvaror och tipsade kunderna om hur de bäst tillagades för att komma till sin rätt. En ostbutik, en fiskaffär, ett charkuteri, ett bageri.... Och ja, jag inser att det skulle vara rätt omständigt i praktiken att springa i och ur affär. Definitivt inte förenligt med det hektiska liv vi alla lever idag. Men håll med om att det är något visst att handla i butiker som har själ och hjärta? Butiker där omsorg lagts ned på presentation och paketering?

På Kungsholmen i Stockholm finns flera sådana butiker. Hos Fabrique på Scheelegatan, ett litet "hål i väggen", kan man köpa de mest ljuvliga surdegsbröd, bullar och annat gott (kladdigt goda muscavadobullar, saffransbullar som smaksatts med lite konjak, rågsurar och enorma Levainbröd). Runt hörnet finns brittiska charkbutiken Taylor & Jones med ett enormt utbud av korvar, hamburgare och annat. I närheten finns dessutom fantastiska Winjas ostbutik. Eller butik och butik, förresten. Det är en grossist, en lagerlokal med ingång genom garageinfarten. Så okej, till viss del kan jag tänka mig kompromissa på trivselfaktorn i butiken. Åtminstone så länge personalen är passionerad och kunnig - och priserna lägre än i de vanliga butikerna. Och tro mig, det är dom!

- Mostern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar