söndag 27 mars 2011

Vegetarisk lasagne

- av Fröken Linda

De senaste två helgerna har jag haft fullt upp. Jag har nämligen hjälpt min mormor, hon har haft syträff med sina kompisar. Jag lagade all mat till dom, det har varit jättekul. På fredagen ville dom ha lasagne, det tycker jag är riktigt roligt att göra. Det var en vegetarian med i gänget, så jag tänkte lägga upp det bästa receptet enligt mig på vegetarisk lasagne. Detta recept hittade jag när jag gick på hotell och restaurang.

  • 500 gram lasagneplattor
  • 500 gram naturell keso
  • 1 gul lök
  • 200 gram spenat
  • 150-200 gram champinjoner
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 burk krossade tomater
  • 1 dl smakrik riven ost
  • 5 dl mjölk
  • oregano
  • salt och peppar
  1. Hacka löken, pressa vitlöken och strimla svampen.
  2. Fräs löken, vitlöken och svampen tills den får en fin färg.Ha sedan i spenaten och strakts där efter de krossade tomaterna. Smaka av med oregano salt och peppar.
  3. smörj en ungsfast form lägg lite tomatblandning i botten och även lite keso varva sedan hela tiden med lasagneplattor, tomatsås och keso tills det är slut. Häll sedan över mjölken. På det översta lagret brer du bara över lite tomatsås och toppar med riven ost.
  4. Ställ in lasagnen på 225-250 gradet i ca 40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar