torsdag 3 mars 2011

Kärt barn har många namn...!

 Moccarutor, snoddas, chokladrutor, kokosrutor och sist men inte minst kärleksmums. Häromdagen blev jag så otroligt sugen på just detta, så det var bara att sätta igång att baka. Just denna gång hittade jag recept på Snoddas i "Sju sorters kakor" och Kärleksmums i Leilas "A Piece of cake". Båda intressanta, men det ena lite lättare än det andra. Jag fick ide´n att blanda dessa två recept. 
 

Smält 150 g Mjölkfritt margarin. Vispa sedan 2 ägg, 3dl socker och 2 tsk vaniljsocker poröst i en skål. Smält 100g Lind’t 70% choklad. Vänd försiktigt ner choklad- och margarinblandningen  i äggblandningen.
Blanda 4½ dl vetemjöl, 1 msk kakao och 2 tsk bakpulver och vänd ner i smeten. Tillsätt 1½dl vatten.  Häll smeten i en smord och brödad långpanna. Grädda kakan i 175 grader i ca 15 min. Låt kakan svalna innan du häller på glasyren. Den gör man så här:

Smält 75g mjölkfritt margarin. Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt sedan 100g Lind’t  70% choklad, 2 msk kallt kaffe, 1 msk kakao, 2 tsk vaniljsocker och 3½ dl florsocker. Bred sedan glasyren på kakan. Strö på rikligt med kokos och skär sedan kakan i fyrkantiga bitar.

Jag måste säga att det blev otroligt god smak för dig som älskar choklad. Det ger mig en ny ide.  Går den att göra bara i vaniljsmak för den som inte gillar choklad. Kanske skulle vara något för dig moster?
-Fröken Linda



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar