måndag 14 mars 2011

Tomatsås i det oändliga

- Av Fröken Lindas Moster

I vårt skafferi - eller kyl-och frys - finns det alltid någon sorts tomatsås. Och eftersom det också alltid finns någon form av pasta hemma klarar vi oss alltid. Lite riven parmesan eller några bitar mozzarella, ett par varv med pepparkvarnen och lite grönsallad till, så är middagen klar i ett nafs. Har vi dessutom färsk pasta hemma snackar vi riktig snabbmat!

Vanligtvis ogillar jag de färdigköpta från affären, men erkänner att Barillas variant med basilika är riktigt god("vår affär" säljer dessutom ofta två burkar för 20 kronor!). Annars gör vi två varianter, här hemma. Jag fryser in båda som platta paket i påsar och använder dem som grund i en köttfärssås, som tillbehör till en kött- eller fiskbit (särskilt den ugnsrostade grönsaker), bas i en soppa - eller som de är till pasta.

Tomatsås nr 1: Denna sås baseras på "skåprens", dvs. jag tar grön- och rotsaker som börjar se lite trista ut eller blivit över (zuccini, aubergine, lök, paprika, morot, rotselleri, palsternacka etc etc), skär dem i grova bitar och ugnsrostar dem tillsammans med lite olivolja, flingsalt och ett par vitlöksklyftor (ca 20 min i 220 grader). Sen  häller jag på 1-2 brk passerade tomater och mixar det hela till en slät sås.

Tomatsås nr 2: Detta är en mer klassisk tomatsås. Du behöver:
1 stor gul lök
3-4 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
ca 1 kg tomater
basilika, rosmarin
1 dl torrt vitt vin (matlagningsvin funkar, vatten likaså)
1-2 tsk salt
1 tsk socker
nymalen svartpeppar

Hacka den gula lök, skiva vitlöken tunt. Fräs varsamt i olivolja på svag värme. Skär tomaterna i grova bitar (jag skalar dem inte - har jag bråttom tar jag ett par burkar krossade tomater, det funkar men blir inte fullt lika gott) och lägg ner dem i grytan. Låt koka upp. Blanda ner basilika och rosmarin, slå på vin och smaksätt med  salt, socker och peppar. Rör om och koka under lock 10 minuter, därefter ytterligare 10 minuter utan lock. Eventuellt kan ytterligare vin eller vatten behövas, liksom ytterligare några blad basilika.

2 kommentarer:

  1. ja ha då har jag testat tomatsås nr 2 den blev jätte bra =)Kram Monika

    SvaraRadera
  2. Jag med, två gånger. Den andra gången lät jag ett par matskedar tomatpuré fräsa med löken, då blev såsen lite mustigare.

    SvaraRadera