tisdag 1 mars 2011

Kan man baka bullar på vatten?

Att baka bullar är inte alltid så lätt som man tror. Det gäller att ha fantasi och våga prova nå't nytt. Jag tänkte berätta en historia om min mamma, om hur hon fick till de perfekta bullarna till slut.
Mamma hade det inte lätt när jag var liten. Det fanns verkligen inte lika mycket produkter som man kunde använda istället för mjölk som det gör nuförtiden. Mamma lagade egen barnmat och bakade allt själv till mig. På den tiden bakade hon bullar på Soyasemp och det har inte världens godaste smak. Några år senare föddes min bror, även han mjölkallergiker och förutom mjölkallergin hade han även soyaallergi. Då trodde mamma  att hon skulle gå i taket, hon började baka bullar på Nutramigen till min bror. Nutramigen smakar ännu mindre gott än Soyasemp, så under en period bakade hon 3 olika sorters bullar: vanliga bullar, Soyasemp-bullar och Nutramigen-bullar.
En dag ringde mamma, förtvivlad, till sin mormor (min gammelmormor) och tyckte att det var jättejobbigt att hela tiden baka på 3 olika sätt. Då sa gammelmormor  ”Men prova att baka på vatten det fungerar säkert lika bra”. Mamma provade att byta ut mjölken mot vatten och ja, det fungerade precis lika bra, om inte bättre. Bullarna blir otroligt saftiga och jättefina.  Efter detta så bakar vi nästan alltid på vatten, även mjuka kakor.


- Fröken Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar