måndag 28 februari 2011

Fröken kreativ gör Polkakolakakor!

I dag kände jag mig väldigt kreativ och ville prova nå't nytt. Eftersom min födelsedag närmar sig så tänkte jag baka lite. I dag hittade jag några polkagrisar som jag hade över och kom sedan på att jag hade ett recept på Polkagrisbiscotti (från Hembakat nr 1/2011). Tyvärr hade jag inte alla ingredienser till dem hemma. Jag fick helt enkelt tänka om!  Kolakakor är gott och enkelt tänkte jag, så jag tog fram mitt gamla recept på kolakakor och tillsatte hackade polkagrisar. Vilken hit det blev!

Polkakolakakor
100g smör
1dl socker
1msk vaniljsocker
1msk sirap
2½ dl vetemjöl
1tsk bakpulver
½dl hackad polkagris

1. Smöret ska vara rumstempererat. Blanda sedan i socker, vaniljsocker, sirap, vetemjöl och bakpulver.
2. Halvera degen. Forma till 2 rullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta ut dem lite.
3. Grädda i 175°C i 10-12 minuter. Ta ut plåten och skär kakorna diagonalt.
Efter som jag är mjölkallergiker så använder jag mig av mjölkfritt margarin, Carlshamn eller Milda mjölkfritt. Det är verkligen inte svårt att baka utan mjölk det gäller bara att våga prova.

- Fröken Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar