lördag 23 april 2011

Örtsill

- av Fröken Lindas Moster

Under ett samtal med ett par goda vänner från olika delar av världen för några år sedan talade vi om mattraditioner: Vad åt vi i våra respektive länder vid speciella högtider? Mitt svar blev sill, kort och gott. Vi äter ju sill till jul, påsk och midsommar - och flera gånger däremellan - något vännerna tyckte var märkligt: Samma mat vid alla högtider...? Men inte gör det mig något. Jag älskar sill, gjorde det även som barn. Och bättre sommarlunch än färskpotatis, matjessill, gräddfil, gräslök och ägg kan jag inte tänka mig. Till påskaftonens lunch gjorde jag två gamla favoriter (romsill med vitlök och senapssill), men provade också en ny inläggning. Jättegod!




Örtsill (6-8 portioner)
1 brk urvattnade sillfiléer, ca 420 g
½ rödlök
½ gul lök
½ knippe gräslök (eller det gröna på en liten purjolök)
1½ dl finhackade örter, t.ex. dill, persilja, rosmarin eller basilika.
Lag:
½ dl ättikssprit, 12%
1 dl strösocker
1½ dl vatten
1 lagerblad
12 krossade kryddpepparkorn
5 svartpepparkorn

Koka upp ingredienserna till lagen och låt den kallna. Skölj fiskfiléerna och låt dem rinna av. Skär dem i centimeterstora bitar. Skala och skiva löken, finhacka örterna. Varva sill, lök och örter i en burk. Häll över den kalla lagen och låt stå minst 1 dygn i kylen. Strö gärna lite färska örter över sillen vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar