onsdag 20 april 2011

Havre- och kokoskakor

- av Fröken Lindas Moster

Till de klassiska kombinationerna som vi tidigare berört hör ju smör, socker och sirap. Nästan "ju mer desto bättre". Med de ingredienserna i baket är det svårt att misslyckas. Under en sommar för några år sedan bakade jag de här så gott som varje vecka - de är perfekta till picknick och drömlika till glass och färska bär. Beroendeframkallande! Har faktiskt ett par vänner som skyller alla sina gravidkilon på de här kakorna och mig (för att jag gav dem receptet).....

Ps. Testa gärna varianten med choklad också - recept hittar du här.

Tidigare inlägg om smakkombinationer:




Ca 35 st kakor

100g smör
½ dl vatten
2 msk ljus sirap
2 dl havregryn
2 dl kokos
2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 krm salt
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret med vattnet i en kastrull, häll i sirap. Blanda de torra ingredienserna och rör den dem i kastrullen till en jämn smet (tillsätt lite mer vatten om det behövs). Rulla små bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minutereller tills de börjar mörkna i kanterna. Låt kakorna svalna på plåten.

 

4 kommentarer:

  1. Först jublade jag när jag såg det här receptet, då jag tyckte det var perfekt att baka då jag får veganskt besök i helgen, men det är klart att det såg lite för bra ut vid första anblick för att vara sant...

    Hur mycket smör ska det vara? Det står inte med i ingredienslistan, men man ska smälta smör med vattnet, så jag antar att det råkade försvinna någonstans på vägen?

    SvaraRadera
  2. Sofia, vi ber om ursäkt - både för att smörmängden försvann på vägen och för det sena svaret. Receptet är nu korrigerat - och även prövat med mjölkfritt margarin: Kakorna fick inte riktigt samma "knäckiga" smak, men blev goda ändå. /Mostern

    SvaraRadera
  3. Kakorna blev jättegoda!
    Tack för receptet!

    SvaraRadera
  4. Tack för ett underbart recept! Godaste småkakan jag någonsin bakat!

    SvaraRadera