fredag 29 april 2011

Drömrulltårta

Av: Fröken Linda

Jag älskar ju att baka, men om det är något jag tycker är svårt så är det att baka en gammal hederlig rulltårta. Jag tycker det är jättesvårt att få till botten. Antingen blir den för hård eller för lös. Men jag tog mod till mig och försökte mig på en igen till påskfirandet hos mina svärföräldrar.


Ugnstemperatur: 250 grader

3 ägg
1½ dl socker
½ dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning:
100 g smör (mjölkfritt går lika bra)
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Vispa socker och ägg pösigt.
Blanda mjöl, kakao och bakpulver.
Sikta och vändsedan ner det i äggblandningen.
Bred ut smetan på ett bakplåtspappaer i långpanna ca 30x40cm.
Grädda i ugnen ca 5 min.
stjälp sedan upp kakan på ett sockrat bakpålåtspappaer och dra försiktigt bort det andra pappret
(jag brukar alltid pensla vatten på för att det ska bli lättare ett dra bort).
Låt kakan kallna.
Blanda sedan alla ingredienser till fyllningan till en fin cream.
Bre sedan på fyllningen på den kalla kakan och rulla ihop den.
Jag föredrar att låta den stå i kylen en stund innan den ska skäras och serveras.




2 kommentarer:

  1. Mmmm... Rulltårta är verkligen supergott!!!

    SvaraRadera
  2. Mums - och vilken fin bild!

    SvaraRadera